Eenvoudig beginnen

De romp van een Victoire 22 is weliswaar van glasvezel versterkt polyester, maar in de afwerking is rijkelijk gebruik gemaakt van hout. Een deel van die houten afwerking is binnen, zoals de vloer, het trapje, de keukenblokjes en de randen van de banken. 

Ook de buitenkant is rijk afgewerkt met verschillende soorten hout: de handrailings op het kajuitdak, de kuipranden, de kuipbanken, helmstok, vlaggenstokje, en het kajuitluik. De buitenkant heeft het meest te lijden van het weer en kon best een flinke opknapbeurt gebruiken.

Ik heb die werkzaamheden opgedeeld in drieën:

  • Klein los spul: de helmstok, het vlaggenstokje en een roeispaan. Gemakkelijk van de boot te verwijderen en eenvoudig te verwerken.
  • Groot los spul: de twee kuipbanken. Los mee te nemen, maar de latjes zitten per bank met bijna 60 schroeven aan elkaar vast. Een paar langslatjes hebben barsten en de dwarslatjes kennen wat rotte plekken. Hier moet dus e.e.a. voorbereid en vervangen worden.
  • Vast spul: de handrailings en de kuipranden. Deze moeten van de boot worden losgeschroefd. Bovendien zijn kuipranden gebogen.

Beginnen dus met het kleine losse spul, al was het maar om na 30 jaar weer wat ervaring op te doen met het aanbrengen van een verfsysteem op hout.

Werkwijze

Dat kleine losse spul (helmstok, vlaggenstokje en roeispaan) was redelijk verweerd, de helmstok zelfs zozeer, dat je de lakresten met een plamuurmes eenvoudig kon verwijderen. Het stappenplan zag er als volgt uit:

  1. Drogen – Een week lang in een thuis in een verwarmde en droge ruimte. 
  2. Voorbereiden – Wat onderdelen verwijderd, zoals een schroefje, de bevestiging aan de roerkoning en de helmstok-verlenger.
  3. Kaal schuren – Alle lakresten machinaal /met de hand wegschuren (eerst korrel 80 en later korrel 120) tot op het kale hout. Reparatie was niet nodig.
  4. Laag 1 – 50% verdunde blanke lak aanbrengen en een dag binnen laten drogen.
  5. Lagen 2 en 3 – Opschuren (korrel 180) en 15% verdunde blanke lak aanbrengen. Weer een dag laten drogen en herhalen.
  6. Lagen 4, 5, 6 en 7 – Opschuren (korrel 180) en onverdunde blanke lak aanbrengen. Weer een dag laten drogen en herhalen.
  7. Na een week laten drogen de gedemonteerde onderdelen weer gemonteerd. 
 
Voor
Na

Materiaal

Dat ‘losse spul” is onderhanden genomen met:

  • Een schuurmachine
  • Schuurpapier korrel 80, 120 en 180
  • Epifanes Blanke Bootlak
  • Terpentine (verdunnen van de lak)
  • Platte kwast met lange haren

En natuurlijk wat gereedschap om de losse onderdelen te (de)monteren.

De belangrijkste redenen om Epifanes Blanke Bootlak te gebruiken waren:

  • Bevat een UV filter en is dus geschikt voor buiten
  • Flexibel, dus geschikt voor hout waar wat beweging in zit
  • Gemakkelijk te verwerken

Over het resultaat ben ik erg tevreden. Het hout glanst weer alsof het nieuw van de werf komt. Ben benieuwd hoe het lakwerk er eind volgend seizoen uitziet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *