De Ferdivedaasje beschikt over een 6 PK Yamaha 6C 2-takt motor die is geplaatst in de bun. De motor heeft ook een elektrische startmogelijkheid en bediening vanuit de kuip. Dat levert een gebruiks- en onderhoudsvriendelijke oplossing op. Natuurlijk is het brandstofverbruik van een 2-takt wel hoger dan dat van een 4-takt. Ook is het milieutechnisch gezien geen mooie oplossing, maar het is een hulpmotor (vooral bedoeld om de haven uit- en in te varen), niet om uren achtereen mee te motoren.

Die 6 pk zou voldoende moeten zijn om de Ferdivedaasje voldoende vaart te geven. Maar bij de aankoop was me verteld dat er een verkeerde schroef was gemonteerd. Na demontage bleek het om een schroef van het type 8 1/2x 7 1/2 te gaan, terwijl de juiste schroef het type 9×7-N. Die code “9×7-N” betekent het dat de schroef 9 inch in diameter is en 7 inch spoed heeft. De N staat voor een Normale rotatie. Het is een zogenoemde Double Thrust, oftewel werkschroef. Die 1/2 inch lijkt weinig, maar geeft in combinatie met het veel grotere schroefblad toch een flink effect, ook bij afremmen of achteruitvaren. Zie de foto’s verderop.

Dit blog gaat over de vervanging van de schroef, een klus die je in je eentje kunt uitvoeren.

De "oude" met kleine schroefbladen
De "nieuwe" met brede schroefbladen

Zoals je uit bovenstaande foto’s kunt zien, zijn de schroeven best wel verschillend. Geen wonder dat de vorige eigenaar aangaf dat de boot op de motor “niet echt snel was”. Rechts de juiste schroef (model 9×7-N Double Thrust). 

Het voor de eerste keer uit de bun halen van de motor duurde even. Gewoon omdat ik dit voor het eerst deed. De handleiding bracht slechts deels uitkomst omdat de opties er niet in beschreven staan. Maar inmiddels heb ik het trucje door:

  1. De bout voor op het handvat los maken. Die blokkeert de draaiing van de motor.
  2. De vleugelmoer rechts van de motor losdraaien. Die bepaalt de draaiweerstand.
  3. De borgklemmen van de afstandsbediening losmaken.
  4. De brandstofslang losmaken.
  5. De klemmen losmaken waarmee de motor aan de romp vast zit.
  6. De motor een stukje optillen en vervolgens een halve slag draaien. Ander krijg je ‘m niet uit de bun.
  7. De motor uit de bun op dek tillen.
Nota Bene: omdat de elektrische start niet was aangesloten hoefde ik die niet los te maken. 

Het vervangen van de schroef was eenvoudig. Splitpen, moer, washer en oude schroef verwijderen. Nieuwe schroef er weer op (invetten!), het startstuk monteren (die vervangt de washer en de moer) Splitpen er in. En klaar.
Meteen de koelwaterinlaat schoongemaakt. Die was vrijwel dichtgeslibd. 
Tevens viel op dat de anode deze winter moet worden vervangen! Dan krijgt de motor een echte onderhoudsbeurt.
 
De motor weer terugplaatsen in de omgekeerde volgorde als hierboven beschreven. Proefdraaien.

Conclusie: Deze klus is in je eentje goed te doen. En als weet wat je moet doen, is de klus in een half uurtje geklaard. 

Met de oude schroef
Met de nieuwe schroef
Op deze foto zie je (rechtsonder) de borgbout in het handvat en kabeltjes van de afstandsbediening.